Martin de Ruiter studeerde accordeon aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, en kamermuziek aan het Rotterdams Conservatorium. In eerste instantie concentreerde hij zich vooral op de hedendaagse muziek en speelde o.a. met het Nederlands Blazersensemble, Nederlands Philharmonisch Orkest, Scapinoballet, Slagwerkgroep Den Haag en het Metropole Orkest.
Hij werkte mee aan theaterproducties bij o.a. Toneelgroep Amsterdam en Het Nationale Toneel. Als solist en dirigent werkte hij op festivals in Nederland (o.a. in de IJsbrekerserie ‘Nederlandse solisten’ en het festival ‘Musica Sacra’), in Duitsland, Oostenrijk, België en Frankrijk (o.a. op ‘Octobre en Normandie’ in Rouen).

In 1992 begon hij met bandoneón spelen in het ensemble ‘Che Tango‘. In 1995 richtte hij het kwartet ‘El Conjunto’ op. Hij stond hiermee op podia in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Uruguay en Argentinië en verscheen in verschillende TV programma’s (o.a. ‘Reiziger in Muziek’) en op diverse festivals (o.a. ‘Poetry International’, ‘Dunya-festival’ en ‘Festival Internacional en Uruguay Viva el Tango’). In 2012 speelde hij het openingsconcert van het Internationale Bandoneon Festival in Krefeld, samen met gitarist Kay Sleking.
In 2014 starte hij Capital Tango, een trio met Andreas Suntrop (electrisch gitaar) en Annie Tångberg (cello), later uitgebreid tot Quinteto Capital Tango met Sebastiaan van Delft (piano) en Erik Winkelmann (contrabas).
Hij schreef in 2015 muziek voor de theatrale dansvoorstelling MinoTauroTango op teksten van de Uruguyaanse dichter/ zanger Juan Tajes. De muziek hiervan, uitgevoerd door Quinteto Capital Tango en Juan Tajes, kwam vorig jaar uit op CD.
Hij speelde solo-bandoneon in de tango-opera ‘Maria de Buenos Aires’ van Astor Piazzolla in uitvoeringen in Nederland en Japan, en solo-bandoneon bij diverse orkesten o.a. met de ‘Misa Tango’ van Luis Bacalov en de ‘Misa a Buenos Aires’ van Martín Palmeri.
Martin de Ruiter is programmeur Eye on Sound in EYE Filmmuseum Nederland. In deze functie initieerde hij in 2003 de Filmmuseum Biennale en startte hij de succesvolle serie Cinema Concerten. Hij nodigde componisten als Louis Andriessen, Florian Magnus Mayer, Henny Vrienten uit om nieuwe muziek voor film te schrijven en musici als Asko|Schönberg, Corrie van Binsbergen Ensemble, Spinvis en Tomoko Mukaiyama om op te treden.
Hij schreef zelf diverse scores voor stille films o.a. voor ‘Der Mandarin’ (1918): deze score werd live uitgevoerd in het ‘KonzertHaus’ in Wien.
November 2020 voltooide hij Canticum Canticorum, een compositie voor gemengd koor, sopraan, bandoneón en strijkers die in het voorjaar 2022 in première gaat (zie agenda).


(photo at top page by Linda Franschman)

MARTIN DE RUITER EN KAY SLEKING OPENEN BANDONEON FESTIVAL KREFELD (september 2012)

WESTDEUTSCHE ZEITUNG:




Martin in rehearsal with the Metropole Orchestra
Martin and the Metropole Orchestra